Page 6 - Pobeda 1965
P. 6

Сч,ана  6.                                                                                                                             Петак,  8.  јануар  1 9 65.


                                                                                                                                               r-
                                                                                                                   П('9аi о ш к а  ш    -  p i i o u 1 t a

                                                                                                                                                                     НА8АЊА

                                                                                                                                                         ОС ОВ . ОЈ  Н ОАИ

                Гости  "Победе  за  децЈ"                                                Ш     к  о  л    а                        П и ше  Богољуб  М и х ајдовић       Ш

                      П Р В Е   Н Е Б О Ј Ш И Н Е   C A И li E                   Школо,  :-.юја  :-шла,             Просвс пш  ралшш.11  1,оји  р а ле  1а  јс  у  с,,сдсl11 1 м   ос1 ю  он1 ш    pyG­
                                                                                 на  cne11i,;  ти  хвала,
                                                                                 ти  си  .,1сни  ,ю  сада,        \'  разрС,\IЮј  1 1а.ставн  ј С ДЈI!!СТОС!Ш  ])1 1 1 <а \IGI:
                   Недавно  је  нашу  редак ц ију  по   пр,ве  слике  и  први  покушаји   многа  знања дала.      C\i  у  стс1ву ,  посс61ю  ка,\  ј с   реч   Ј .   l fАСЛОВНА  СЛИКА  ЈЈслнког
                сетио  мали  Небојша  Драшковић,  били  оу  несигурни,  а.ли  је  касни-                          о  \п ю·н 1сшаљу  111рирод   Ј1  -\ру111пза  фоrп1ата  ( о б11 • 1 1 ю    1 9   х  27  см )  и
                учен.ик  VI  разреда  Основне  шко­ ј е  сваки  потез  био  све  вештији,  У  тс011  са,1  сазна 1а   о,\  стране  ,,чсшtка  I i a    прво,1  сту  1:ратак  11ронрnт11 1 1   тскст  1 1 ,рслста-
                 ле  у  Почековњни.  У  друштву  свог  а  с л ика  vсnелија.     много  лепих  стварн,            1 1 1 !,\'  1 1 а , 1 1 с  сnнрс,\.1снс  oc1юu1rc  шко  в , ,а  1 1 лустра·1 1 ш  1 1 1 1   1 1 зра.з   бrпшог,
                старијег брата  Драгише,  иначе  да   Њначе,- Небојша  је  добар  ћак   из  сваког  уr.ш  твога,   лс,  ла  јс  актусл1 1 :1n1,11ја  1 1 а.ставс  11ај а 1 с1 усл 1 1нјсг у  лру1 1 п ЈЈ01 ю    - по
                ровитог  крушевачког  песника,  Не  и  активан  члан  секције  младих   :vшоштво  сазнаља  зарн.   - \''!  1 1 ) 1! 1 1 1 1 ( 1 1 1 1   ус.\.1сре11ост11  паста  Ј\1 1 1 I I Ч K ,0,\1   1 !    'I(OIIOЛICKO."vt  )IO IIЗOтy
                                                                                                                                                          ,
                бојша  је  дошао  да  нам  покаже  слика�ра  која  већ  година,\1а  успе­                         нс  <.:01џ 1 ја I I I C TILЧKO\I  !Щ.1,у  вас1 111- ОНО! а  юрајu  у  ·1 оку  СlЗШ(С  протек
                                                 rшю  ради  при  Осноыюј  школи  У  Због  тога  те,  школо,       1 ; 1 1 : ,а  \1 \<.tv\l lX  - ј с лно  0,\  основ-  ЛС  ССЛ\II Щ  С.  За  ГO,\IIIIY  ла1 1 а   саста
                                                 Почековини.                     волл:-.1  :-шоrо  ј а ,          1 1 1 1 х  1 1 а чслс1  1co_j 11v1  ес  р, 1zorю,\c  у  в � ю    сам  :зu11рку  ол  52  слнкс.  Ев о
                                                   На  растанку,  Небојша  је  обе-  јер  ти  с11  извор  знаља   сво ј о ј  11с1ст�ш1ю  - оас1 т  г 11ој  лс- 1 1 ст  случај 1 1 0  нэабра1 1 1 1 х   u1асл ова :
                                                 ћао  да  ће  нас  ускоро  п оново  по - и  ТОГL\С  другарске  љубав11 .  лат1юст�r .   Ј !ос,,\1а·1 рашt  са  с 1 а 11овr1  1 ! а   1, х1с1 1  1юооr  Н\f1Ћ   Кру шевац
                                                                                                                                                        1
                                                 сетити  и  донети  збирку   нових                                1 1 1та  1 1 асталс  псн1шоаља  прпро,\с  -- Ј Јој  атс ;  Фар�,а  И:}на,д  облака;
                                                 с и                Ь                                                                              )Ку 1 1 ска  б<-)ба;  Млади  у  ш кол и ;
                                                  л ка,  које  ће  у  ме увреме н у  у �  Слав ица  Петровић,  ученица  V  р.  11  ,\Р1- 1 1 1 тuа  ( о л  1-Ш  разрс.,а) ,   тют
                                                                                                                                                             "
                                                                                                                                                             ]
                                                                                            к л
                                                                                                  ,
                                                 радити.                          о сно вн е  ш о е  , Бра нк о   Р адиче- .реоа  а 1 п1усл11�1�щнјс  наст:ннюr  1 1 0  lrl i  И  1 1,\1;стријс  14.  о к тобар".
                                                                                                                                                                  "
                                                                        м. Н.  Р.  вић"  у  Бивољу                ст\·11 1<с1  об,шс:�ујс  r 1 .1,стаm1!11ш  у  пе   2.  Р  А  СКУПШ И Н Е   ОПШТИ
                                                                                                                                                                    Т
                                                                                                                  ла1l ()ШКО\1,  11<.:IIXO,\OШKO  1.  1 1   нрак­  1 Ш  1 1 з,ражс11  jt::  кроз  1 0 2  тt::кста  н
                                                                                                                  ТIIЧ!IО;11  поглсду.  Псда1·0111ю1,  шко   20  слн к а.  П 'Т  с_\учnј,но  узетих  на
                                                   Из    ђ а ч к и х  9неЬ н и к а                                                                 сли. а :   Ра�,  на  Пред11ацрту  стату
                                                                                                                                                      в
                                                                                                                   1 1 01·  ж  н 1 30·1 а,  од  ра:1\,1с1тран,а  а :,-  1·а ;  Премашен  rод11 1 ш  ь и  плал1  про
                                                                                                                  1 у ·лш1х  логаЬајџ,  о,\  уо ч а n а 1 1 , а   1 1 :тол11:.с;  На  л  ту  још  ЈЗсlюг  етц
                                                                  Мој  љуо и i иа��                                ст1Зарш1х  11.ромеrш  у  ,\ру 1 u п :1 с11 0_ј  1 1 , , ар,\а;  Друштвс11 а   контрола  це­
                                                                                                                                                                           друштвс-
                                                                                                                   срсд11 1 1 1 r .   Ученица  ес  \Юрају  лрс  ш1;  Зuоров11  бњрача  и
                                                    Руменило  јутарњег  сун!fа  пре  ;ю �в 1 1   н  ,\а  се  радује  сунцу.  Нео   свега  угюзна1Затн  са  пoj , \10DI1 :s, 1a  и  1 1 ом  плану.
                                                 лива,ло  се  по  роси.  Небо  је  било  ci.;1 но  низ  лице  текле  су  ми  суэс   дor·,.lЬ;;�j и.vta  у  САДАШЊОСТИ,  са   3.  Дl:iЛАТНОСТ  ОРГАНИЗАЦИ
                                                                                                                                                                       г
                                                                                                                                                        С
                                                 nлаво,  а  далеко  на  хоризонту  сва  Б11.\t::  с-,·  то  нскрепе  сузе,  сузе  ко   ж1 1 u отом  1 1   ·радои  љул11  У  крају  ЈЛ  С РН ,  С К  н   дру их  евиденти
                       Небојша  Драшковић         коме  се чинило  да  се  небо  и  море  је  I',IO  да  су  хтеле  да  сперу  сву   ,  коме  ј с   ш  к ола' ) .    ра111  јс  к,роз  Ј 15  текстова  и   2 1
                                                      ј
                 своје  прве  слике  и  цртеже,  које   спаја у .  Пробудио  ме  је  свеж  ју  I<pr;  са  њега.      И  н то1 1 1 1 . иј е   насталз-110г  nporpa м a  сл11ку.  Ево ,1 1ских  на.слова:  Стат у т
                                                                                    Внше  никада  није  потрчало  ис  ш11 1 1 с  рсформиса.111::  о с 1 юв11с
                                                                                                                                              шко  1 1   1\РУШТВС111и  план  у  центру  л аж
                 је  урадио  за  последњих  неколико   тарњи  ваздух.  Отворио  сам  про­                          Лl:  у�,азују  ,11а  потребу  оваr<вс  бл.и  н,е   РН
                                                  зор  и  сунчеви  зраци  су  заблиста  ПС.\l  н ,аво�  свода.
                 месеци.                          ли  у  мојој  соби.                                                              О Т  обр ,с  ро      СС   ;   Ушк  шt рО АЈЮГ  зајма
                   Изненаћење  је  било  веома  при                                  ,Драrш.1ир  Стефановић,  ученик  скости  н  Пt)СТ1,'1Лl! С И   а;  п  :;а  об1 1ову  Скопл,а;  Прсда:uања  о
                                                    Имао  сам  јемю  мало
                                                                            јагње. "\,I  разреда  Основне  школе  "Бра  грамскоr  сал'Ржај а,  полазс!, и  о д
                 ја11но,  јер  С\/  ов и  би и  искрено   Б ило  је  тако  лепо  као  цвет  мај·  на  Павловић"  - Коњух   садашњослт,  а  с  тн,1.  У  нези  има   11 у ту  ,д1руrа  Тита;  Прос.ла,nа  Да.�.щ
                                      л
                  одушоољени  Небојшюrnм  сли.ка-  ске  руже.  И  данас  га  се  ceh.iм.                                                            Републике;  Трибина  ССРН  у  Кр у
                                                                                                                                                     с
                 ма.  Тале�н ат  је  заиста  очевида!Н .   Вол о  са,м:   да  му  дајем  да  једе                  . 1 0  и  низ  стр,учш-1 х   ,радова' ) .   Чак  ш нцу.
                                                     �
                                                                    -
                                                                                                                   н  јслно  ново  поглавље  наше  леда
                 Не бо јшине  слике  оу  пуне  топ их   из  м о је  руке.  Много  ме  је  завол t::                гоu11<е  мпсли  све  више  се  дифе­  4.  КАДРОВИ  И  ПРИВРЕДА  и­
                                             л
                  и  племенитЮ(  боја  и  фњних  тоно   ло.                                 В И   М   А            рu1rц11,ра  J I   IЮСТИЖС  афи . \1ацију   :-�з  62  текста  и  22  с 11 1-ш.е.  Случај-
                                                                                                                                           р
                                                                                                                                                                       н
                  ва  и  н иј а.не и,  а  мотиви  и   ли ко - •     Ј д нога  дана  њ егов  ж ив от  ес                                             1ю  изабрани  а-�аслов :   На  каналу
                                                     е
                                                                                                                                                                        : и
                                                                                                                                                                њ
                                                                                                                                                                    Т
                  ви  су  врло  ориГИ!НаЛЈIИ.                                        Осванулп  су  дсцс�tбарс1<:и  дани ,  1юд  нази,вьм  педагоrпј а    комуне.  з а   на, водњава е  рстен к;  И з   Ко
                                                  vгас1�0.  Када  сам  отворио  ·врата,  хладни  са  мразеви."1а.  Јед н о  попо  Сс11сюша  жалба  Луцицију :
                    У  разговору  са  Небојшом  са- ;mко  ми  није  пошао  у  сусрет.  Ра  ,..\Не  падао  ј е   снег.  Као  ројеви  врс             ,,,1унал.нс  банке;  Кретање  и  перс­
                                                                                                                      Non  vil  е  s � d   schula�  d1. cimus " 1  .    пектrше  п,ри11рсдс  у  комуни;  При
                  знали.  смо  да  ј е   почео  веома  ра- досно  блејање  јагњета  је  заувс1<  дних  пчела  пролетале  су  перјас·  rЈµ;,начена  Је  11  ч е r к , м   ХХ  века  у
                  но  да  црта  као  шестогодишњи  де  престало.  Свуда  унаоколо  ј е   вла­ те  с-нежне  пахуљице  и  сус;тижу­  де и.зу  н-1ве  щколе:   в,рсда  крушсваrчке  општине;  Ра­
                  чак.  Озбиљније  је  почео  да  се  ин  дала  нека  тишина.  Окренуо  сам  ћн  јед11а  другу  падале  на  nлаж.·   • Non  scl1olae sed vltae  discirnLis  1 ".)  пидаu.1  rюраст  извоза;   Калемови
                  тересује  за  с.м�кање,  после  излож  се  и  лагано  изашао.  На  оближ­ ну  зе�1љу.  Следеће  јутро   осва­  Псuгхо,юuш<.И�  учс11.ици  моргј у  из  Велике  Д�рснове  подмирују  80
                  бе  поз.нагог  београдског  сл:њкара  њем  дрвету,  Њ1Ихало  се  тело  мога  ну  без  снега.  Природа  јс  била   сазнавати  1-ш  садржају  и  ут�:-.сци­ посто  ј у гословенских  потреб�.
                  Милиа  Станковића,  коју  је   у  :uубимда.  Ка.о  с:неr  бело  крзно  би обучсЈ 1 а  у  свечано  бело  рухо.  Не   ма  које  нуди  блr-ока  и  даља  око   ( Н аста,в:и.ће  се)
                  Крушевцу  три  пута  пажљиво  раз  ло  је  обливе:но  крвљу.  Моје  ј а г·  бо  је  било  прекривено  сивим  и   AlilTa.  Посматраљ  ,  Ј!СПОСред1IО  Ј [
                  гледао.                         њ�  било  је  закла.но,  а  хтело  је  да   М\f1-НИМ  облац�vш.  Далеко  нс1·дс   посредно,  основ  је  умлог  разво­  ')  Овај  став  је  тековина  савре­
                                                                                   за  брдо:v�  чуо  се  лавеж  р а зјаре­  ј::�  деце,  чије  је  мишл,ење  щ,  по­  мене  педаrоп1је.  ,,С  обзиром   на
                                                                                                                    •штном  ступљу  ш
                                                                                                                                    к оловања  у 1 ·лав­
                                                                                   них  керо1За  и  mрасак  ловачке  пу­  ном  ситуаџио,но  ( Р ; 1бинштај 1 1 ) .    избор  образовних  садржаја  шко
                  Народна  прича  Лужичких  Срба                                   шке.  Са  оближњег  пута  допирс1-  Пра1,тич1ю,  наставник  ј е   у  си­  ла  XIX  столећа  све  је  виш е  пада
                                                                                   ла · је  шкрипа  н е п одмазаних  волу
                                                                                                                                                    ла  у  хисторизам.  Она  је  до  те  мје
                              УХО  И  ПЕЧ Е IЈ О   П И АЕ                          _�ских  кола.  Јато  гавранова  про  е   туацији  да  приближн  1ш1аче  б,,11   ре  01<ренула  према  п р о шлости  да
                                                                                                                    cr<o  наставпо  гра,сl.ИЈВО  из  одрсhс
                                                                                   тс  над  кућом  и  спусти  се  у  об·
                                                                                                                    нс  друштвене  срсдиrr�  у  којој  је  уопће  није  видјела  садашњост,  а
                                                                                   л,ижњу  њиву.  Њихова  црна  тела
                    Позвао  сељак  кума  у  госте,  по   - Куме,  хеј  куме!  Макар  једно   сдуда,рала  су  од  снежне  бел.ине.   школа,  под  условом  да  ј е   редо­ још  мање  се  у  њој  мщ·ла  назира
                                                                                                                    ва.и  пратилац  и  учсс,тrк  друштве  1 1 1  будућност ...  Школа  се  одваја­
                  садио  га  за  сто  и  изишао  у  дво- ми  остави,  маrка�р  је�о!   Како  ј е   даЈН  одмицао  сунце  је   !·!(,  - 6КОl·ЮМОКИХ  доr::tћаја  И  крс  ла  од  сувременога  живота,  од  су
                   и
                  рште  да  наошт;ри  ножеве.  За  то   л  кум  мисли  да  кум  хоће  уш11  све  више  разгаљало  облаке  као   таља.  А  таква  знања  lie  бити  трај  времених  збивања  и  догаћаја   и
                  време  његова жена је у кухињи пек  д а  му  одсече  и  бежи.  све  бржt::.   да  је · хтело  да  своје  ужарене  ру­              окренула  се  сва  према  прошлос­
                  ла  пилиће  и  тако  често  их  проба           (С  руског  Р.  М.)  ке  завуче  што  дубље  у  снег  и  да   н.:,  п  применљива.
                  ла  да  ускоро  од  њих  готово  ни-                              их  охлади.                       Поред  нспосред:аr.\r  рад "l  са  v­ ти.  Ученици  су  у  таквој  школи
                                                                                                                    че1н1цнма  Учител,ск�  u1 ,оле  и  ба  више  упознавали  хисторију  нау-
                   шга  није  остало.  Како  сада  из                                 Бисерка  Савковић,   ученица  вљења  методиком  наставе  упозна  1,е  него  сувремена  научна  достиr
                   невоље  да  се  извуче?
                     Наједном  сељаЈИки  је  синуло  у  Активан  р а А  литерарне   VП  разреда  Основне  школе  у  Го­ вања  природе  и  друштва,  ово  су  нућа"  ( ,,Енцю,лопедијски  рјечник
                                                                                    рњем  Степошу
                                                                                                                    ооно ш-ш  разлози  р азматрања  пос  псдагоп1је",  стр.  29.;  изд.  ,,Мат11-
                   глави.  Утрчала  ј е   у  гостинску  со   АРУЖИНе  у  Ратају                                     тавље1нОЈ'  шtтања.  На  оанову  јсд- ца  хрватска" ,   Загреб,  1963.).
                   бу  и  повикала:                                                                                  ,погоди,шu-ь.ећ-\  планско�,,  перма.не-',   Наша   реформисана   основна
                     - Знаш  ли,  куме,  шта  мој  муж  Последњих  неколико  година  ли                             �пног  и  студио3ноr  праћења  садр  школа  превазишла  је  све  ове  не­
                   хоће  с  тобом  да  учиЈНи?  Спрема   те�рарна  дружИЈНа  ученњка  Оанов                         жаја  ,нашег  недељног  листа  "По- д Ьстатке  старе  школе,  у  теорији
                   се  уши  да  ти  одсече!  Он  је  јад­  не  школе  у  селу  Рата:ју  актив.но                    беда"  у  Крушевцу,  п о куша ћ у  да  u  У  пра1<си  васпитања.
                                                                           одр�ане
                   ник  ·м ало  ше.нуо.  Спасавај  се,  ку   ради.  Прошле  године   посвећене                       r,:7 кажем  заmпересова.ном  читао-  ')  Наводимо  само  неке:  књига
                   ме,  док  ои  читав!             су  књижевне  вечери                                            ц'У  на  ст.ва1рн:е,  велике  и  корионе  Р.  Вуковића:  ,,Завичај  у  васпиr­
                                                    ВМИiКИМ  јllјlОВенски.м  cтinapao
                     Уплашио  се  кум  и  уда�рио  да  цима  в,.,rоу  Караџићу,  Петру  Пет                          могуt џюсти  које  11-1аша   ш-тампа  но  - наставном  раду  осмох·одиш
                   бежи  што  га  ноге  носе.       ровићу  Његошу  и  Б!ра1Нисла�ву  Ну                            пружа  у  по'Гледу   актуелизације  ње  школе",  ,,Принципи·  повезива­
                                                                                                                     iНас.таве  познава.н,а
                                                                                                                                                  и  ња  школе  и  комуне"  и  др.  д.  Мо
                                                                                                                                         природе
                     Улази  муж  и  пита:           шић.у  и  прИПiремљено   нек.оло                                 друштва  у  основ.но1  школи.   рачић  је  ажурно  саставио  библи
                                                    ЗаlНИМЉИЈВИХ  предаша.ња  о  стил у  и
                        А  кум  где  је?            језику  у  нашој  књижевности.                                     "Победа",   лист   [<.рушевачког  ографију  радова  _ разних   аутора
                         Доброг  си  ми  ти  кума  до-  Дружином  успешно   руководи                                 краја  за  ,д1руu:rтвена  и  полит ичка  под  називом  " Упознавање  завича
                    вео!    од1rо.вара  жена.  - ушао  Љубиша  Бића�нщ  ученик   VШ                                  питања  ( юы  ю  носи  слrужбени  на- ја"  од  47  прилога  итд.
                                                                                                                                                       ')  Џ.  Лок:  МИСЛИ  О  ВАСПИТА
                                                                                                                     зив)  садржи  и  материјал  из  обла
                    он  код  мене  у  кухињу,  покупио  разреда.                                                     сти  привреде,  о:д  користи и  за  на  ЊУ,  стр.  77-78,  и  190.;  изд.  ,,Зна-
                    ми  с.ве  шерпе  и  пржене  П!ИЛће  \"   Оваrке  школске  годи�е  дружи                          ставп-ю  - васпитни  рад.     '   ње",  Београд,  1950.  године.
                    њима  и  ух:ватио  маглу!       на  раапиау,је  Нсl11адни   конк.урс                               а)  САДРЖАЈ  ЛИСТА.  Тематика   4 )  П.  Фикер:  ДИДАКТИКА  НО
                                                                                                                                                                            изд.  Геца
                                                                                                                     "Пdбеде"  у  1111ротеклој  школс:коd  ВЕ  ШКОЛЕ,  стр.  19.;
                                                          н
                      Сад  је  муж,  обузет  гневQМ,  она   за  уче ике  II.Ioлe којим  се  по-                      1963/64.  годИЈНЯ ј е   израз  ста.ња,,  до  Кон,  Београд,  1937.  год.  и  :Ј<.  Ште
                                                                     !
                                                     у
                    ко  с  ножевима  које  ј е   оштрио  у  П и\арИЗ'lј е  књижевност  и  добра   Цртеж  Десанке  Петровић,  учени- I"аћања  'У  1111:и�вредном  и  др.уштве  кер:  САВРЕМНО   ФОРМИРАЊЕ
                    д!Воришту,  поју1рио  за  кумом.  Ју-  књига.                    це  VП  раз.  Основне  школе  "Вук  ном  ЖИ�Воту  и  тумач  перспективе  HACTARF.  """"  '"" - --
                                                                                                  .
                    ри  и  виче  из  свег  гласа:                          Ј Пе1чЈ<h  К"""' .... " "   - ..., _________ _
                                                                            .
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11