
17 јан РАСПРАВА О ВЕСТЕРНУ

Autori: Властимил Зуска, Петер Михаилович
Žanr: филм
Izdavači: 2021, Издавачка књижарница Зорана Стојановића
Вестерн филмови су трајно обележили филмску историју, а засигурно и добар део живота оних који су уживали у овом филмском жанру. Чувени филмови уз које су генерације одрастале приказивали су догађања у доба насељавања америчког Запада, западне Канаде и Мексика у другој половини 19. века. Протагонисти тих остварења су се борили за опстанак на „граници цивилизације“, где је владало безакоње и услови сурове природе. Вестерн филмови су приказивали сукоб застарелог начина живота и модерних технологија које су доносиле друштвене промене. Врло често су снимани филмови о сукобу домородаца и дошљака. Радња се одвија око сукоба добра и зла, закона и безакоња, а протагонисти стичу особине хероја, пошто су спремни да промене судбину заједнице. Вестерн тако постаје жанр кога обележава митологизација, са усамљеним јунаком који је врло често осветник. Два универзитетска професора, естетичара, Петер Михајлович из Братиславе и Властимир Зуска из Прага су објавили заједничку књигу „Расправа о вестерну“, а ово је њено друго издање допуњено новим поглављима. Сматрајући да је вестерн амерички еп у њему се преплићу митско и историјско, а јунаци из стварног живота као и историјске личности учествују у митологизацији која је карактеристична за амерички миље. Аутори ове књиге су се трудили да одгонетну жанровску природу вестерна, претећи како су одлуке стваралаца или продуцентских компанија утицале на револуционарне промене у развоју овог жанра. Реализујући дескрипцију и интерпретацију појединих вестерна користили су теорију жанра да би боље разумели све аспекте феномена вестерн. У „Расправи о вестерну“ води се широк научни дијалог са разним научним правцима. Аутори се залажу за методолошки плурализам, иако су им неке теорије ближе по схватањима . Сврха ове књиге је поучна, усмерена на то да пружи многобројне информације, но уједно и отворена да сами читаоци полемишу са њом. И док у познатим вестернима посматрамо каубоја на коњу који нестаје на хоризонту, „Хоризонт очекивања“овде је испуњен, али и увек отворен за нова истраживања непрегледне „прерије уметности“.
Осим напада на воз, у вестерну има и много напада на поштанске кочије. Вероватно најславнији пример је Фордов филм Поштанска кочија, о ком смо говорили у другом поглављу. За десперадосе или Индијанце није било лакшег начина да дођу до новца од напада на поштанску кочију, по правилу слабо обезбеђену – њена безбедност је била у рукама наоружаног кочијаша и још једног наоружаног мушкарца (поред револвера већином је још имао специјално прерављену сачмару, тзв. кобиљу ногу – бржу манипулацију је омогућавала скраћена цев и одсечен кундак).