РУБИНШТАЈН ПРОТИВ ХОРОВИЦА И ОБРНУТО

РУБИНШТАЈН ПРОТИВ ХОРОВИЦА И ОБРНУТО

no title has been provided for this book
У едицији Виолински кључ  ИК Службени гласник је 2019. године објавио књигу Александра Гаталице „Рубинштајн против Хоровица и обрнуто“ . У овој едицији се штампају публикације на српском језику из области теорије и есејистике музике, као и биографије чувених музичара. И овом књигом публици је занимљиво и популарно а у исто време фактографски и стручно приказано стваралаштво два музичка генија -  а кроз то на неки начин и кратка историја 20. века.  Поред пуно сличности (истог јеврејског порекла, ожењени ћеркама познатих диригената, обојица емигрирали у Америку) у њиховим животима постојале су непремостиве разлике  што је изазвало међусобну нетрпељивост. Рубинштајн је у свом стваралаштву био префињени лиричар, док је Хоровиц био врхунски виртуоз. Рубинштајн је цели живот наступао, склапао уговоре, увек био за сарадњу.  Хоровиц је имао застоје у каријери, незгодног  темперамента,  постављао је високе захтеве организаторима и мада је  више зарађивао од Рубинштајна  публика је више волела Артура. Ова двојица чувених пијаниста су својим животима и стваралаштвом обухватили 100 година  до самог краја 20. века. Од њихових почетака  одиграло се толико револуционарних друштвених и научних превирања,  преко Октобарске револуције Другог светског рата, проналаска авиона и летова у свемир.  Гаталица пише о животима ова два изузетна уметника који су обележили епоху која је иза нас  и који су као „последњи романтичари“ отпутовали у незаборав.  

Нико , међутим, ни из „класе Хоровица“, нити из „класе Рубинштајна“ није постигао стварну славу изван граница САД, нити је уз своје успехе пронео и успешне методе својих учитеља. Јер, уистину, метода није ни било. И Хоровиц и Рубинштајн ученике су учили према могућностима,  нередовно  и несистематично им преносећи оно што им се као концертним музичарима чинило важним. Хоровиц је своје ученике изгледа најчешће учио  прилагођавању клавирског звука потребама великих сала, а Рубинштајн своје како да не вежбају превише и како да, уместо напорног понављања исте музике, упознају свет.   И као професори, Хоровиц и Рубинштајн били су тако различити: један је своје ученике подучавао малим, а други великим тајнама музичарског заната.